Terapia zajęciowa to kierunek interdyscyplinarny. W jego ramach słuchacze uczą się aktywizacji osób niepełnosprawnych, starszych, z zaburzeniami rozwoju, itd. na płaszczyźnie psychoruchowej oraz ich wsparcia na polach związanych z edukacją, rynkiem pracy oraz czasem wolnym.
Terapia zajęciowa to również kierunek, na którym słuchacze uczą się rozpoznawania potrzeb wyżej wspomnianych osób i na tej podstawie – organizować odpowiednie działania (np. edukacyjne, profilaktyczne) w zakresie terapii zajęciowej, która stanowi formę wieloaspektowej rehabilitacji (zawodowej i społecznej, psychicznej oraz fizycznej).
Prowadzenie terapii zajęciowej odbywa się z wykorzystaniem szerokiego wachlarza metod oraz technik. W ramach studiów nauczysz się prowadzić zajęcia terapeutyczne, dowiesz się również, czym jest muzykoterapia oraz arteterapia. Przekonasz się również, na czym polega terapia zajęciowa dzieci, a na czym – terapia osób dorosłych. Rozwiniesz także swoje kompetencje interpersonalne i będziesz umiał budować relacje nie tylko z podopiecznym, ale także z jego rodziną.
Po ukończeniu terapii zajęciowej będziesz również umiał prowadzić diagnostykę funkcjonalną, a także podejmować różne działania terapeutyczne, w tym planować terapię i określać jej cele, tworzyć programy indywidualne i grupowe oraz dopasowywać je do potrzeb i możliwości danej osoby.
Będziesz potrafił także ewaluować proces terapeutyczny, twórczo myśleć oraz w sposób kreatywny poszukiwać różnych rozwiązań, które pomogą Twoim podopiecznym stać się jak najbardziej niezależnymi. Celem terapii zajęciowej jest również wyposażenie pacjenta w umiejętności umożliwiające poprawę jakości ich życia. Dzięki niej mogą oni odzyskać również poczucie własnej wartości.
Program studiów na kierunku terapia zajęciowa obejmuje m.in. przedmioty z zakresu psychologii i pedagogiki, nauk medycznych i nauk o zdrowiu, a także przedmioty związane z terapią zajęciową.
Studia na kierunku terapia zajęciowa przygotowują do pracy w zawodzie terapeuty zajęciowego. Organizowane przez niego zajęcia terapeutyczne i rehabilitacyjne zwiększają sprawność pacjenta, pomagają mu także w funkcjonowaniu w życiu społecznym oraz w integracji społecznej.
W związku z tym, że w społeczeństwie zwiększa się liczba osób starszych oraz osób z różnymi dysfunkcjami (np. społecznymi i psychofizycznymi), mówi się, że terapeuta zajęciowy to zawód przyszłości, a temat terapii zajęciowej z roku na rok zyskuje na popularności. Dodajmy, że tylko w Polsce mieszka obecnie ponad 2 mln niepełnosprawnych, a pracowników z omawianymi kwalifikacjami poszukuje się obecnie nie tylko w naszym kraju, ale również na Zachodzie.
Studia na kierunku terapia zajęciowa mają charakter kwalifikacyjny i zapewniają nie tylko odpowiednie kompetencje terapeutyczne, ale i uprawnienia do wykonywania wspomnianego na początku zawodu. Program studiów jest zgodny ze standardami, które zostały opisane przez Europejską Sieć Terapii Zajęciowej w Szkolnictwie Wyższym (ENOTHE) oraz Światową Federację Terapeutów Zajęciowych (WFOT).
Terapia zajęciowa to kierunek dedykowany wszystkim, którzy chcieliby pracować jako terapeuci zajęciowi z osobami mającymi problemy w funkcjonowaniu psychospołecznym, a wiec osobami: starszymi, przewlekle chorymi, zaniedbanymi, zaburzeniami rozwoju. Praca w zakresie terapii zajęciowej dotyczy również osób wykluczonych społecznie oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym, a także osób niepełnosprawnych i w wieku poprodukcyjnym.
Osoba, która będzie prowadziła terapię zajęciową, z pewnością powinna być pełna empatii i cierpliwości oraz przygotowana na spore wyzwania. W pracy terapeuty zajęciowego ważna jest także wrażliwość oraz chęć niesienia pomocy innym ludziom, jak również umiejętność rozmowy.
Nie można zapomnieć też o umiejętności wsłuchiwania się w potrzeby drugiego człowieka, kreatywności oraz potrzebie ciągłego rozwoju, a także życzliwości i opiekuńczości.
Warto dodać, że terapia zajęciowa to kierunek, który chętnie wybierany jest przez nauczycieli oraz terapeutów, pracowników służby zdrowia oraz pracowników socjalnych, którzy pragną podnieść kwalifikacje i umiejętności oraz poszerzyć swoją wiedzę.
Celem terapii zajęciowej jest przygotowanie do pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie oraz fizycznie, a także z osobami starszymi, osobami z chorobami psychicznymi oraz osobami wykluczonymi społecznie. Absolwent powinien umieć organizować różne formy terapii zajęciowej.
Po ukończeniu studiów możesz pracować m.in. na warsztatach terapii zajęciowej, w zakładach opieki zdrowotnej, zakładach opieki geriatrycznej, ośrodkach opieki długoterminowej, zakładach rehabilitacji leczniczej, placówkach resocjalizacyjnych, świetlicach socjoterapeutycznych, domach pomocy społecznej, a także w instytucjach oraz fundacjach, w których prowadzi się rehabilitację, a nawet w zakładach karnych oraz środowiskowych domach samopomocy.
Absolwent kierunku terapia zajęciowa może też pracować w hospicjach i klubach seniora, a także przedszkolach i szkołach integracyjnych. Terapeutę zajęciowego zatrudnia się również w szpitalach, w tym na oddziałach opieki paliatywnej, a także oddziałach: geriatrycznych, ortopedycznych, pulmonologicznych, psychiatrycznych oraz neurologicznych. Czasem spotyka się takich specjalistów również w prywatnych gabinetach terapeutycznych.
Absolwenci otrzymują, zgodnie ze wzorem ministerialnym, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu.