Strona główna / Oferta / Studia podyplomowe / Pedagogika specjalna / Pedagogika specjalna – Terapia zajęciowa
Studia podyplomowe
Długość studiów: 3 semestry realizowane w rok
Ilość godzin zajęć: 480 h
Tryb studiów: online
Ilość semestrów: 3
Ilość godzin praktyk: 180 h
Forma zaliczenia: Brak pracy dyplomowej/ brak egzaminu końcowego
Opłaty
Czesne za całe studia 3600 zł
Opłata rekrutacyjna 100 zł
Studia podyplomowe

Pedagogika specjalna – Terapia zajęciowa

kategoria:
Pedagogika specjalna

Informacje ogólne o kierunku studiów

Rozwiń Zwiń

Terapia zajęciowa to kierunek interdyscyplinarny. W jego ramach słuchacze uczą się aktywizacji osób niepełnosprawnych, starszych, z zaburzeniami rozwoju, itd. na płaszczyźnie psychoruchowej oraz ich wsparcia na polach związanych z edukacją, rynkiem pracy oraz czasem wolnym.

Terapia zajęciowa to również kierunek, na którym słuchacze uczą się rozpoznawania potrzeb wyżej wspomnianych osób i na tej podstawie – organizować odpowiednie działania (np. edukacyjne, profilaktyczne) w zakresie terapii zajęciowej, która stanowi formę wieloaspektowej rehabilitacji (zawodowej i społecznej, psychicznej oraz fizycznej).

Prowadzenie terapii zajęciowej odbywa się z wykorzystaniem szerokiego wachlarza metod oraz technik. W ramach studiów nauczysz się prowadzić zajęcia terapeutyczne, dowiesz się również, czym jest muzykoterapia oraz arteterapia. Przekonasz się również, na czym polega terapia zajęciowa dzieci, a na czym – terapia osób dorosłych. Rozwiniesz także swoje kompetencje interpersonalne i będziesz umiał budować relacje nie tylko z podopiecznym, ale także z jego rodziną.

Po ukończeniu terapii zajęciowej będziesz również umiał prowadzić diagnostykę funkcjonalną, a także podejmować różne działania terapeutyczne, w tym planować terapię i określać jej cele, tworzyć programy indywidualne i grupowe oraz dopasowywać je do potrzeb i możliwości danej osoby.

Będziesz potrafił także ewaluować proces terapeutyczny, twórczo myśleć oraz w sposób kreatywny poszukiwać różnych rozwiązań, które pomogą Twoim podopiecznym stać się jak najbardziej niezależnymi. Celem terapii zajęciowej jest również wyposażenie pacjenta w umiejętności umożliwiające poprawę jakości ich życia. Dzięki niej mogą oni odzyskać również poczucie własnej wartości.

Program studiów na kierunku terapia zajęciowa obejmuje m.in. przedmioty z zakresu psychologii i pedagogiki, nauk medycznych i nauk o zdrowiu, a także przedmioty związane z terapią zajęciową.

 

Studia na kierunku terapia zajęciowa przygotowują do pracy w zawodzie terapeuty zajęciowego. Organizowane przez niego zajęcia terapeutyczne i rehabilitacyjne zwiększają sprawność pacjenta, pomagają mu także w funkcjonowaniu w życiu społecznym oraz w integracji społecznej.

Terapia zajęciowa – dlaczego warto ją studiować?

W związku z tym, że w społeczeństwie zwiększa się liczba osób starszych oraz osób z różnymi dysfunkcjami (np. społecznymi i psychofizycznymi), mówi się, że terapeuta zajęciowy to zawód przyszłości, a temat terapii zajęciowej z roku na rok zyskuje na popularności. Dodajmy, że tylko w Polsce mieszka obecnie ponad 2 mln niepełnosprawnych, a pracowników z omawianymi kwalifikacjami poszukuje się obecnie nie tylko w naszym kraju, ale również na Zachodzie.

Czy studia mają charakter kwalifikacyjny?

Studia na kierunku terapia zajęciowa mają charakter kwalifikacyjny i zapewniają nie tylko odpowiednie kompetencje terapeutyczne, ale i uprawnienia do wykonywania wspomnianego na początku zawodu. Program studiów jest zgodny ze standardami, które zostały opisane przez Europejską Sieć Terapii Zajęciowej w Szkolnictwie Wyższym (ENOTHE) oraz Światową Federację Terapeutów Zajęciowych (WFOT).


Dla kogo jest ten kierunek studiów?

Rozwiń Zwiń

Terapia zajęciowa to kierunek dedykowany wszystkim, którzy chcieliby pracować jako terapeuci zajęciowi z osobami mającymi problemy w funkcjonowaniu psychospołecznym, a wiec osobami: starszymi, przewlekle chorymi, zaniedbanymi, zaburzeniami rozwoju. Praca w zakresie terapii zajęciowej dotyczy również osób wykluczonych społecznie oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym, a także osób niepełnosprawnych i w wieku poprodukcyjnym.

Jakie predyspozycje osobowościowe powinien mieć kandydat?

Osoba, która będzie prowadziła terapię zajęciową, z pewnością powinna być pełna empatii i cierpliwości oraz przygotowana na spore wyzwania. W pracy terapeuty zajęciowego ważna jest także wrażliwość oraz chęć niesienia pomocy innym ludziom, jak również umiejętność rozmowy.

Nie można zapomnieć też o umiejętności wsłuchiwania się w potrzeby drugiego człowieka, kreatywności oraz potrzebie ciągłego rozwoju, a także życzliwości i opiekuńczości.

Kto chętnie decyduje się na ten kierunek?

Warto dodać, że terapia zajęciowa to kierunek, który chętnie wybierany jest przez nauczycieli oraz terapeutów, pracowników służby zdrowia oraz pracowników socjalnych, którzy pragną podnieść kwalifikacje i umiejętności oraz poszerzyć swoją wiedzę.


Cele kierunku

Rozwiń Zwiń

Celem terapii zajęciowej jest przygotowanie do pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie oraz fizycznie, a także z osobami starszymi, osobami z chorobami psychicznymi oraz osobami wykluczonymi społecznie. Absolwent powinien umieć organizować różne formy terapii zajęciowej.


Co zyskasz?

Rozwiń Zwiń

Po ukończeniu studiów możesz pracować m.in. na warsztatach terapii zajęciowej, w zakładach opieki zdrowotnej, zakładach opieki geriatrycznej, ośrodkach opieki długoterminowej, zakładach rehabilitacji leczniczej, placówkach resocjalizacyjnych, świetlicach socjoterapeutycznych, domach pomocy społecznej, a także w instytucjach oraz fundacjach, w których prowadzi się rehabilitację, a nawet w zakładach karnych oraz środowiskowych domach samopomocy.

Absolwent kierunku terapia zajęciowa może też pracować w hospicjach i klubach seniora, a także przedszkolach i szkołach integracyjnych. Terapeutę zajęciowego zatrudnia się również w szpitalach, w tym na oddziałach opieki paliatywnej, a także oddziałach: geriatrycznych, ortopedycznych, pulmonologicznych, psychiatrycznych oraz neurologicznych. Czasem spotyka się takich specjalistów również w prywatnych gabinetach terapeutycznych.


Program kierunku

Rozwiń Zwiń
  1. Dydaktyka specjalna
  2. Diagnostyka w pedagogice specjalnej
  3. Praktyka I
  4. Podstawy pedagogiki specjalnej
  5. Anatomia i fizjologia układu nerwowego z elementami neurologii
  6. Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
  7. Podstawy neuropsychologii
  8. Rehabilitacja – zagadnienia ogólne
  9. Terapia i wsparcie rodziny dziecka
  10. Rehabilitacja w schorzeniach narządu ruchu
  11. Diagnoza w terapii zajęciowej
  12. Rehabilitacja w chorobach psychicznych
  13. Ergoterapia
  14. Rehabilitacja w schorzeniach neurologicznych
  15. Trening umiejętności społecznych
  16. Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC)
  17. Metodyka pracy terapeuty zajęciowego
  18. Metodyka pracy arteterapeuty
  19. Zajęcia warsztatowe w pracowniach terapii zajęciowej
  20. Metody i techniki terapii pedagogicznej
  21. Praktyka II 

Jak się zapisać?

Rozwiń Zwiń

Dokumenty do pobrania

Rozwiń Zwiń

Jak wygląda świadectwo, które otrzymasz?

Rozwiń Zwiń

Absolwenci otrzymują, zgodnie ze wzorem ministerialnym, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu.


Najczęściej zadawane pytania
Wróć

Zapisz się online

rekrutacja na rok 2024/25 już trwa.

Zapisz się