Studia mają charakter kwalifikacyjne do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019, poz. 1450).
Edukacja, wspomaganie i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jest elementem pracy rewalidacyjnej z dziećmi, u których zdiagnozowano między innymi autyzm, zespół Aspergera, autyzmu atypowego, dziecięcych zaburzeń dezintegracyjnych i całościowych zaburzeń rozwoju. Studia pozwalają nabyć wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie prowadzenia terapii i edukacji u osób wysoko-funkcyjnych. Zakres programowy wspiera na poziomie zdobycia nowych umiejętności w zakresie właściwej komunikacji i współpracy ze środowiskiem rodzinnym i wychowawczym podopiecznych posiadających autyzm.
Kierunek dedykowany jest w głównej mierze nauczycielom mającym prowadzić edukację, zajęcia terapeutyczne i rewalidacyjne w placówkach przedszkolnych, szkołach specjalnych, ogólnodostępnych, integracyjnych. Studia mogą również stanowić uzupełnienie dla dotychczas zdobytej wiedzy osób, które posiadają ukończone studia z obszarów psychologii, psychiatrii, pedagogiki. To kierunek, który może zainteresować osoby mające zamiar podjąć pracę, lub pracujące w ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Również absolwenci studiów medycznych mogą z powodzeniem ukończyć o tej tematyce studia podyplomowe.
Studia podyplomowe skierowane są do osób, które zamierzają pracować z dziećmi wymagającymi pomocy w zakresie ich rozwoju i uczenia się z uwagi na posiadane zaburzenia, ze szczególnym uwzględnieniem trudności w funkcjonowaniu edukacyjnym, szkolnym i społecznym. Zakres studiów pozwala słuchaczowi na umiejętne dobranie terapii, by mógł wspierać ucznia i stosować metodykę pracy w zakresie niwelowania problemów wynikających z zaburzeń, a także wspomagać predyspozycje rozwojowe u dziecka objętego terapią i pomocą.
Słuchacz zdobędzie umiejętności i kompetencje umożliwiające pracę o charakterze edukacyjnym, rewalidacyjnym i wspomagającym osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dzięki pogłębionej wiedzy uczestnik będzie lepiej rozumiał przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu, będzie potrafił diagnozować zaburzenia ze spektrum autyzmu oraz dobierać odpowiednie formy terapii i prowadzić zajęcia o charakterze edukacyjnym, terapeutycznym, rewalidacyjnym i wspomagającym.
Słuchaczami podyplomowych studiów „Edukacja, wspomaganie i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” mogą zostać absolwenci studiów wyższych pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich wszystkich specjalności kierunku pedagogika, pedagogika specjalna i kierunków nauczycielskich, zainteresowani uzyskaniem uprawnień do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji, wspomagania, rewalidacji i pracy terapeutycznej z osobami dotkniętymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym szczególnie z dziećmi i młodzieżą dotkniętymi autyzmem i zespołem Aspergera, oraz podniesieniem kwalifikacji zawodowych.
Absolwenci otrzymują, zgodnie ze wzorem ministerialnym, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu.