Strona główna / Oferta / Studia podyplomowe / Pedagogika specjalna / Pedagogika specjalna – Edukacja integracyjna i włączająca ( Edukacja włączająca studia podyplomowe online)
Studia podyplomowe
Długość studiów: 1,5 roku realizowane w 1 rok
Ilość godzin zajęć: 330 h
Tryb studiów: online
Ilość semestrów: 3
Ilość godzin praktyk: 180 h
Forma zaliczenia: Brak pracy dyplomowej/ brak egzaminu końcowego
Opłaty
Czesne za całe studia 3600 zł
Opłata rekrutacyjna 100 zł
Studia podyplomowe

Pedagogika specjalna – Edukacja integracyjna i włączająca ( Edukacja włączająca studia podyplomowe online)

kategoria:
Pedagogika specjalna

Informacje ogólne o kierunku studiów

Rozwiń Zwiń

Zgodnie z Międzynarodową konwencją o prawach osób niepeł. oraz ze Strategią Unii Europejskiej „Europa bez barier” Polska jest zobowiązana do wdrożenia systemu edukacji włączającej. MEN prowadzi obecnie przygotowania do tego aby praktycznie każdy uczeń ze specjal. potrzebami edukacyjnymi mógł uczęszczać do szkoły ogólnodostępnej. System ten będzie wdrożony najprawdopodobniej od roku szkolnego 2024/2025.Będzie wymagało to od wszystkich nauczycieli szerokiej wiedzy dotyczącej wsparcia edukacyjnego uczniów z różnymi dysfunkcjami, prowadzenie dokumentacji ( IPET, WOPFU) a także integrowania ich z klasą, środowiskiem szkolnych, ponieważ w klasie nie będzie nauczyciela.

Edukacja integracyjna i włączająca to kierunek, który łączy w sobie dwa podejścia do nauczania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Czym jest edukacja włączająca?

Edukacja włączająca opiera się na założeniu, że uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinni być włączani w proces edukacyjny i mieć szansę uczenia się w typowej szkole oraz możliwość włączenia do grupy uczniów pełnosprawnych.

Edukacja włączająca to idea, zgodnie z którą to nie dziecko należy dostosować do systemu szkolnego, ale system szkolny dopasować do potrzeb dziecka, które powinno mieć poczucie przynależności do społeczności szkolnej oraz móc swobodnie rozwijać swój potencjał na każdym etapie edukacji.

Co więcej, zgodnie z ideą edukacji włączającej dzieci powinny uczyć się ze sobą razem, pomimo różnic oraz trudności. Program nauczania należy w tym przypadku opracować tak, aby był dostosowany do potrzeb wszystkich uczniów – również tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Edukacja włączająca sprzyja integracji społecznej, uczy nie tylko zdobywania odpowiedniej wiedzy, ale również kompetencji społeczno-emocjonalnych.

Ważną cechą takiej edukacji jest elastyczność – opiera się ona bowiem na założeniu, że dzieci mogą uczyć się w różnym tempie, a nauczyciele powinni zapewnić im odpowiednie wsparcie, zgodne z ich potencjałem rozwojowym oraz w zależności od ich możliwości oraz uzdolnień.

Czym jest edukacji integracyjna?

Celem edukacji integracyjnej, podobnie jak w przypadku edukacji włączającej, jest zapewnienie równości szans wszystkim uczniom, bez względu na zdolności czy niepełnosprawność.

W tym przypadku jednak młodzież i dzieci uczą się w specjalnych klasach lub oddziałach integracyjnych w klasycznej szkole, podczas gdy w edukacji włączającej uczniowie, których umiejętności znajdują się na różnym poziomie, uczą się w tych samych klasach.

Czego się nauczysz na tych studiach?

W ramach studiów podyplomowych słuchacze dowiadują się, jak nauczać uczniów m.in. niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych takim niedostosowaniem, z upośledzeniem lekkim oraz średnim, dysfunkcjami wzroku i słuchu, niepełnosprawnością ruchową, niepełnosprawnością sprzężoną, autyzmem i zespołem Aspergera, zaburzeniami emocjonalnymi, itd.

Uczestnicy studiów dowiadują się również, na czym polega metodyka kształcenia takich osób, co pozwala w profesjonalny sposób podejść do tematu rozwoju indywidualnego potencjału.

Słuchacze uczą się także więcej o przyczynach istnienia specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Osoby będące na tym kierunku zgłębiają na omawianych przez nas studiach wiedzę o nieprawidłowościach rozwojowych, różnego rodzaju odchyleniach od normy (jeśli chodzi o zdrowie i rozwój), a także holistycznego podejścia do kwestii rozwoju dziecka.

Uczestnicy studiów przyswajają również wiedzę na temat konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz tworzenia projektów edukacyjnych, które mają na celu przełamywanie barier.

Nasi słuchacze zyskują wiedzę również na temat tego, jak kształtować postawy przeciwdziałające stygmatyzacji oraz marginalizacji.

Dowiadują się także, jak należy prowadzić zajęcia o charakterze włączającym.

Omawiane przez nas studia podyplomowe uczą układania planu zajęć w taki sposób, aby móc budować w dzieciach poczucie sprawczości oraz własnej wartości.

W ich ramach można dowiedzieć się, jak należy prowadzić proces dydaktyczno-terapeutyczny przy pomocy różnych metod oraz technik.

Co więcej, na naszych studiach można nauczyć się również prowadzenia edukacyjnej diagnozy potrzeb dziecka.

Absolwenci tego kierunku potrafią też współpracować z innymi specjalistami oraz rodzinami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, tak aby wszyscy członkowie byli zaangażowani w proces edukacyjny.

Absolwenci tego kierunku umieją też tworzyć zespoły specjalistów i nauczycieli dbających o odpowiednią jakość edukacji integracyjnej i włączającej.

Dodajmy, że warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest zaliczenie wszystkich przedmiotów.

W toku trwania studiów należy także odbyć praktyki, które zapewnią niezwykle wartościowe doświadczenia, m.in. podczas pracy z niepełnosprawnymi. Nie ma na nich egzaminu dyplomowego.


Dla kogo jest ten kierunek studiów?

Rozwiń Zwiń

Nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy, terapeuci zajmujący się pracą z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych z możliwością prowadzenia przez nauczycieli zajęć rewalidacyjnych, wychowawcy w Domach Dziecka i internatach.

Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne. Mogą w nich uczestniczyć absolwenci studiów licencjackich i magisterskich, którzy posiadają dyplom ukończenia studiów wyższych.

Uczestnikami studiów mogą być m.in. nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, ale też nauczyciele posiadający kwalifikacje zawodowe do nauczania przedmiotu (w tym również przedmiotów zawodowych) lub prowadzenia zajęć, a także pedagodzy szkolni, a nawet dyrektorzy szkół (którzy chcą np. otworzyć klasy integracyjne).

Chętnie na nasze studia zapisują się również pracownicy placówek, które wspomagają proces rozwoju osób niepełnosprawnych.


Cele kierunku

Rozwiń Zwiń

Celem studiów podyplomowych Edukacja włączająca i integracyjna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – pedagog specjalny jest uzyskanie przez słuchaczy kwalifikacji pedagoga specjalnego. Słuchacz nabędzie kompetencje teoretyczne i praktyczne w zakresie diagnostyki, pracy oraz tworzenia programów dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych; zapozna się z zasadniczym kanonem metod i technik pracy; warunków i zasad prowadzenia skutecznych oddziaływań w edukacji włączającej; ukaże potencjał i ograniczenia tkwiące w systemie edukacji i wychowania; kształtowanie postaw zorientowanych na przeciwdziałanie stygmatyzacji i wykluczeniu.

Studia podyplomowe Edukacja włączająca i integracyjna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi- pedagog specjalny skierowane są do osób pragnących podnieść swoje kompetencje, kwalifikacje zawodowe w zakresie pomocy, opieki i wsparcia osób o specjalnych potrzebach w systemie edukacji i wychowania. Oferta daje możliwości rozwoju adekwatnych umiejętności, przekładających się na pracę zawodową oraz życie społeczne rodziców, opiekunów, nauczycieli, pedagogów, wychowawców oraz pracowników różnych placówek wspomagających proces rozwoju niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie bądź zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie kadry pedagogicznej, która będzie realizowała działania wspierające w stosunku do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Słuchacze zyskują w ramach nauki wiedzę, narzędzia i kompetencje potrzebne do organizowania edukacji, rehabilitacji, rewalidacji oraz resocjalizacji dziecka, a także do planowania i monitorowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Studia podyplomowe adresowane są również do nauczycieli, którzy czynnie wykonują zawód nauczyciela wspomagającego, a nie posiadają w tym przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej oraz do tych, którym zależy na uzyskaniu praktycznych umiejętności oraz uprawnień do prowadzenia zajęć dydaktycznych, dydaktyczno-wychowawczych oraz rewalidacyjnych.


Co zyskasz?

Rozwiń Zwiń

Absolwenci uzyskują kwalifikacje

Pedagoga specjalnego – Specjalisty edukacji włączającej i integracyjnej, który daje kompetencje do organizowania, koordynowania i ewaluowania działań pro-inkluzyjnych w placówce oświatowej oraz w środowisku lokalnym na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Absolwent będzie przygotowany do diagnozowania sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb ich rodzin oraz nauczycieli pracujących ze wskazaną grupą dzieci.

Absolwent będzie przygotowany do koordynowania działań zespołów nauczycielskich w obszarze projektowania indywidualnych programów edukacyjnych oraz właściwego doboru metod i form pracy w procesie indywidualizacji procesu kształcenia i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Absolwent będzie przygotowany do podejmowania działań pro-inkluzyjnych w środowisku lokalnym na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i ich rodzin.
Absolwent będzie przygotowany do ewaluacji działań placówki na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Absolwent może ubiegać się o zatrudnienie:

  • w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych
  • w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych jako zewnętrzny specjalista koordynujący placówki oświatowe ogólnodostępne
  • oraz w innych instytucjach wpierających i nadzorujących edukację włączającą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Absolwenci otrzymają Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez uczelnię, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz.U. 2018 poz. 1791).

Absolwent studiów uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych. Taki dokument daje uprawnienia do bycia nauczycielem wspomagającym w szkołach i przedszkolach integracyjnych, a także w klasach integracyjnych i ogólnodostępnych oraz różnego rodzaju placówkach integracyjnych i włączających.

Omawiane przez nas studia podyplomowe pozwalają również znaleźć zatrudnienie na stanowisku pedagoga specjalnego w zakresie edukacji włączającej.

Absolwent studiów podyplomowych, po ukończeniu edukacji integracyjnej i włączającej, uzyskuje kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych w placówkach oświatowych, szkołach podstawowych (i wszystkich innych typach szkół) oraz przedszkolach.

Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych daje Ci również możliwość pracy w Specjalistycznych Centrach Wsparcia Edukacji Włączającej, Centrach Pomocy Dziecku i Rodzinie oraz ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, a także domach dziecka oraz internatach (w których potrzebni są specjaliści do pracy dziećmi posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego).


Program kierunku

Rozwiń Zwiń
  • Psychologia kliniczna z elementami psychopatolog
  • Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej
  • Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych w edukacji inkluzyjnej
  • Strategie edukacyjno-terapeutyczne w edukacji włączającej
  • Dydaktyka specjalna
  • Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne w pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi
  • Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z zaburzeniami mowy
  • Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z zaburzeniami neurologicznymi
  • Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem przewlekle chorym i z niepełnosprawnością ruchową
  • Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka pracy z uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym
  • Metodyka pracy z uczniem niewidomym i słabowidzącym
  • Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z trudnościami w uczeniu się
  • Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niedostosowaniem społecznym
  • Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem zdolnym
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca
  • Zaburzenia integracji sensorycznej
  • Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych

Jak się zapisać?

Rozwiń Zwiń

Dokumenty do pobrania

Rozwiń Zwiń

Jak wygląda świadectwo, które otrzymasz?

Rozwiń Zwiń

Absolwenci otrzymują, zgodnie ze wzorem ministerialnym, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu. Na świadectwie jest opis : Pedagogika Specjalna - Edukacja integracyjna i włączająca.


Najczęściej zadawane pytania
Wróć

Zapisz się online

rekrutacja na rok 2024/25 już trwa.

Zapisz się