Trening umiejętności społecznych (metoda Goldsteina) to metoda terapeutyczna, wykorzystywana u osób z różnymi problemami w funkcjonowaniu społecznym. Przykładowo mogą w nich uczestniczyć dzieci mające np. trudności w nawiązywaniu relacji.
Nierzadko trafiają na nie osoby również zaburzeniami zachowania, zespołem Downa, niepełnosprawnością intelektualną, a nawet ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera. Ta forma terapii przeznaczona jest także dla dzieci, które są wycofane oraz nieśmiałe, mające problemy z adaptacją, z fobią społeczną oraz mutyzmem wybiórczym.
Często uczestniczą w niej również osoby nadpobudliwe, w tym także te z ADHD. Terapia dedykowana jest również osobom, które mają problemy z kontrolą emocji oraz zachowań.
Dodajmy, że w treningu umiejętności społecznych mogą brać udział również osoby dorosłe, przy czym są to najczęściej osoby z depresją, zaburzeniami osobowości, zaburzeniami nerwicowymi czy nawet i schizofrenią.
Warto dodać, ze zajęcia TUS to najczęściej zajęcia grupowe, przy czym są to grupy niewielkie, co sprzyja nabywaniu kompetencji społecznych.
Wszystko to jest o tyle istotne, iż naukowcy dowiedli, że posiadanie odpowiednich umiejętności społecznych wiąże się ze zdobywaniem lepszych ocen, a następnie – lepszym funkcjonowaniem w środowisku zawodowym.
Dzięki treningowi umiejętności społecznych można też poprawić funkcjonowanie społeczno-emocjonalne. Ułatwia on także nawiązywanie nowych znajomości w bezpiecznych warunkach, dzięki niemu łatwiej jest również zrozumieć perspektywę innych ludzi oraz zaakceptować obowiązujące normy. Uczy on także reagowania na różne wydarzenia w sposób empatyczny.
Zajęcia TUS pomagają również ćwiczyć nowo nabyte umiejętności, dzięki pracy, która musi odbywać się systematycznie.
W ramach treningu umiejętności społecznych dzieci uczą się tego, jak wyrażać złość w „cywilizowany” sposób, a więc dowiadują się, jak rozpoznawać emocje oraz w jaki sposób można odreagowywać napięcie. Uczą się także umiejętności wykonawczych (a więc np. rozwiązywania konfliktów) czy zadawania pytań. Dowiadują się również, jak jak sobie radzić w trudnych sytuacjach.
Dowiadują się również, jak przestrzegać norm społecznych, a także jak uważnie słuchać. Często w takich treningach umiejętności społecznych biorą też udział osoby, które mają problemy w nawiązywaniu przyjaźni oraz budowaniu satysfakcjonujących relacji.
W ramach omawianego przez nas kierunku słuchacze uczą się, w jaki sposób opracowywać programy zajęć z zakresu TUS, a także jak tworzyć dla grupy zadania, które mają spełniać określone cele.
Dowiadują się również, jak poszerzać kompetencje społeczne oraz jak uczyć dzieci i młodzież dostrzegania swoich mocnych stron, a także jak uczyć je normalnego funkcjonowania w interakcjach społecznych, w tym również wśród rówieśników – niezależnie od tego, czy chodzi o dzieci nadpobudliwe, z autyzmem czy też ze spektrum autyzmu.
Trening umiejętności społecznych to kierunek, w ramach którego słuchacze uczą się, jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami podczas zajęć oraz w jaki sposób należy prowadzić trening umiejętności społecznych w zależności od potrzeb grupy oraz wieku uczestników. Uczą się również o psychospołecznym rozwoju dziecka i nastolatka oraz na czym polega społeczne funkcjonowanie człowieka.
Słuchacze dowiadują się również, jak efektywnie komunikować się z grupą, poznają też różne modele komunikacji oraz dowiadują się, jak moderować procesy grupowe. Uczą się również, w jaki sposób należy kształtować asertywną postawę.
Po ukończeniu studiów wiedzą również, jak postępować w przypadku stresy i tremy. Niestraszne im również trudne zachowania, z którymi muszą sobie radzić podczas prowadzenia treningu umiejętności społecznych. Wiedzą oni również, w jaki sposób dokonuje się poprawa samooceny.
Program studiów został opracowany w taki sposób, aby przyszli trenerzy umiejętności społecznych potrafili pokonywać wszystkie wyzwania, jakie się przed nimi pojawią na płaszczyźnie zawodowej.
Trening umiejętności społecznych to kierunek, który przeznaczony jest dla osób pracujących na co dzień z dziećmi i młodzieżą, ale też osobami bezrobotnymi, a także osobami z różnymi zaburzeniami oraz niepełnosprawnością (np. intelektualną), a więc dla nauczycieli (w tym również nauczycieli terapeutów), pedagogów, psychologów czy wychowawców.
Mogą w nich uczestniczyć także pracownicy socjalni, kuratorzy sądowi czy asystenci rodziny, asystenci osób z niepełnosprawnościami, socjoterapeuci, a także inni specjaliści, którzy na co dzień pracują z osobami mającymi problemy w codziennym funkcjonowaniu w społeczeństwie.
Nierzadko biorą w nich udział oligofrenopedagodzy, specjaliści ds. autyzmu, a także terapeuci zajęciowi, terapeuci SI oraz logopedzi. Więcej o umiejętnościach społecznych chętnie dowiadują sie również doradcy zawodowi.
Aby uczestniczyć w studiach, należy mieć wykształcenie wyższe (licencjackie lub magisterskie) oraz przygotowanie pedagogiczne.
Studia mają na celu przygotowanie słuchaczy do pracy z osobami ze specyficznymi problemami. Zdobywają oni wiedzę teoretyczną oraz praktyczną, a także umiejętności potrzebne do zwiększenia kompetencji społecznych m.in. u dzieci oraz młodzieży.
Poszerzają także swoje kompetencje komunikacyjne.
Absolwenci potrafią również organizować i prowadzić warsztaty, wykorzystując przy tym odpowiednie narzędzia oraz techniki aktywizujące.
Po ukończeniu kierunku trening umiejętności społecznych będziesz mógł pracować w świetlicach, szkołach oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Osoby po takich studiach często znajdują zatrudnienie również w placówkach pomocy społecznej, placówkach terapii zajęciowej oraz domach pomocy społecznej.
Budowanie zespołu ,komunikacja w zarządzaniu ludźmi
Style i techniki kierowania zespołem
Etyka zawodowa
Technologie informacyjne w edukacji
Skuteczne negocjacje
Formy Pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Trening zastępowania agresji
Autoprezentacja nauczyciela/Trenera grupowego
Techniki motywacji własnej i grupowej
Komunikcja interpersonalna
Podstawowe narzędzia treningów umiejętnosci społecznej
Rodzaje komunikacji werbalna i niewerbalna
Umiejętności planowania zajęć TUS-u
Strategie radzenia sobie z zakłóceniami w grupie
Psychospołeczny rozwój dzieci i młodzieży
Nauczanie dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie
Metody prowadzenia zajeć zastosowania praktyczne
Prowadzenie treningów umiejętnosci społecznych z dziećmi , młodzieżą osobami dorosłymi z dysfunkcjami w sferze społecznej , z osobami ze spektrum autyzmu , z niepełnosprawnością intelektualną
Załozenia pracy grupowej wg. Goldsteina
Absolwenci otrzymują, zgodnie ze wzorem ministerialnym, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu.