Ukończenie kierunku Psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczne przygotowanie do zawodu nauczyciela pozwala na uzyskanie uprawnień do prowadzenia zajęć szkolnych jako nauczyciel w szkole podstawowej w klasach wyższych niż nauczanie początkowe, czyli klasy od 1 do 8 i w szkołach ponadpodstawowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Osoba po kierunku przygotowanie pedagogiczne do wykonywania zawodu nauczyciela psychologa powinna mieć wiedzę pedagogiczną oraz kompetencje metodyczne konieczne do pracy w tej profesji, wymagane przy podejmowaniu wielu działań zawodowych.
Dzieci spędzają sporo czasu w szkołach oraz placówkach systemu oświaty, dlatego mogą poszukiwać pomocy psychologicznej właśnie tam. Absolwent takich studiów podyplomowych potrafi jej udzielić. Umie on również diagnozować sytuacje wychowawcze oraz podejmować działania związane z uczniami na różnych etapach rozwoju.
Powinien on umieć również pomagać w niektórych sytuacjach rodzicom i opiekunom, a nawet samym nauczycielom i wychowawcom, a także rozwijać się im na polu psychoedukacji. Nauczyciel psycholog powinien również szybko reagować w przypadku niepokojących sytuacji i, w razie potrzeby, udzielać wsparcia ich uczestnikom. Aby zbadać określone zjawisko, może on korzystać m.in. z kwestionariuszy czy ankiet.
Zadaniem psychologa szkolnego jest również opracowywanie lub korzystanie z metod, które aktywizują uczniów oraz podnoszą jakość ich kształcenia. Powinien on prowadzić również różnego rodzaju działania profilaktyczne (dotyczące m.in. uzależnień) i mediacyjne oraz pomagać w tworzeniu środowiska przyjaznego zarówno uczniom, jak i nauczycielom (którzy nierzadko zmagają się z problemami wychowawczymi) w różnych placówkach systemu oświaty.
Osoba na stanowisku nauczyciela psychologa powinna też umieć diagnozować indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwojowe, a także określać ich mocne strony i predyspozycje, ale też trudności i ich przyczyny (a następnie pomagać je przezwyciężać).
Powinna też zauważać również ewentualne problemy charakterystyczne dla wieku dorastania oraz pomagać je rozwiązywać.
Co więcej, powinna pomagać adaptować się uczniom do nowych sytuacji, a także badać ogólne problemy psychologiczne, dotykające młodzież i dzieci, jak również diagnozować różnego rodzaju zaburzenia.
W razie potrzeby powinna też umieć prowadzić psychoterapię oraz zajęcia psychokorekcyjne. Niekiedy konieczna jest również rehabilitacja psychologiczna.
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Kształcenie prowadzone jest zgodnie z rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450, z późn. zm.) wydanym na podstawie 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).